fredag 27 januari 2012

Frestelser och om att bestämma sig

Fikabröd men även vanligt bröd i alla dess former tycker jag är sååå gott. Har jag alltid tyckt. Men jag vet också att det är riktigt dåligt för mig. Inte bara för att jag blir tjock av det utan magen blir alldeles uppblåst osv och blir det alldeles för mycket vete så kan jag få riktigt ont också. Jag tillåter mig att äta en del dinkel, havre och råg vanligtvis.

Just nu har jag bestämt mig för en "fokusperiod" fram till L's födelsedag den 17 februari och har tänkt mig att inte fuska alls med "köpebröd". Lite dinkel, råg och havre hemma är ok, men inte för mycket. 

Jag tycker det är mycket lättare att avstå om jag verkligen bestämt mig och dessutom vet att det är för en begränsad tid. Lite stolt är jag över att jag sen förra fredagen stått emot både munkar på fredagen, tårta till fikat i veckan och nu då, fredagsfika igen med härligt färskt bröd med bregott, ost, skinka och paprika. Tog lite paprika, en skinkskiva och en liten ostskiva och var rätt nöjd med det. Men hu vad gott det såg ut med det där brödet... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar