torsdag 13 december 2012

Längdskidåkning osv.

Av en slump läste jag det här inlägget om längdskidåkning och började fundera på om det kanske är kul med längdskidor ändå? Fia fit inspirerar ju också! :-)

Ända sedan jag i mellanstadiet blev tvingad att ut och åka en rätt lång runda i backig terräng med skolan varje dag i en vecka har jag avskytt längdskidåkning. Innan det tyckte jag det var rätt kul. Men det är inte kul att åka på dåliga, i princip ovallade skidor i dåliga spår med obefintlig teknik. Varför gör man så mot barn? Ska inte idrotten lära ut idrott och hur man gör? Nej, det är bara "ut med er och åk" och de som är duktiga går det bra för och resten lider. Fy f-n, säger jag bara.

Det är egentligen samma sak med löpning ju men tekniken och utrustningen kanske inte är riktigt lika viktig som i längdskidåkning.

Skridskor tyckte jag däremot var kul hela skoltiden. Det berodde väl på att jag var ganska bra på det vilket i sin tur berodde på att jag åkt rätt mycket och gått en kort kurs i konståkning när jag var kanske 7-8 år.  Tänk vad lite träning och utbildning kan göra!

Just nu har jag inga längdskidor men mannen har (och har tom åkt öppet spår ett antal gånger) och dottern har. I år köper vi nog lite bättre skidor till sonen också. Och kanske till mig så jag slipper springa bredvid spåret i år!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar