onsdag 12 december 2012

Lussemuffins utan gluten

Det är stor risk att det bjuds på lussebullar på jobbet imorgon och eftersom jag är väldigt svag för just fikabröd känns det säkrast att ha med eget alternativ. Inte för att jag mår särskilt dåligt av en lussebulle men jag känner mig så himla nöjd när jag har nyttigare alternativ och då kan jag också äta mer...

Jag gjorde en variant av det här receptet men inte helt paleo utan lite efter eget huvud. Jag halverade dessutom receptet eftersom vi bara hade 4 ägg hemma. (Panik!) Om jag gör dem igen så har jag nog i mer vanligt socker eller honung och mindre stevia strö. Fick lite metallisk bismak i munnen efteråt. Smaken var god men absolut inte som lussebullar. Bra muffinskonsistens i alla fall. Man märker kokossmaken en del  från kokosmjölet tycker jag men den passade bra ihop med saffran. Pepparkaksmuffinsarna var klart godare dock. 

Saffransmuffins, 12 st
4 ägg
1 msk honung, 0,5 dl stevia strö (men jag byter nog mot nåt annat nästa gång, om det blir någon nästa gång)
1,25 dl kokosnötsmjöl (arman prana)
1 msk fiberhusk
75 g smält smör
1,5 dl kesella
0,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk bakpulver
0,5 g saffran

Smält smöret och ha i saffran. Blanda i kesella. Vispa slätt. Blanda i äggen och ev. honung och vispa ordentligt. Blanda de torra ingredienserna och häll i äggsmeten. Låt ev. svälla lite. 

Grädda i 175 grader i drygt 15 minuter. 

2 kommentarer:

  1. Haha, här satt jag och tittade på bilderna och snabbkikade i receptet och tänkte att "mm, de där blir det nog till att baka ihop till kvällens lussemys". Sedan läste jag din text om att de inte smakade som lussebullar och kände att det nog får bli nåt annat, hihi. Vad trist att det inte blev lussebullssmak. Vad var det som blev fel tror du? Var det för lite saffran bara eller något större knas? Eller var det helt enkelt bara sötningen som inte stämde?

    Nu ska jag spana in muffinsen du tycker bättre om ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog blev de goda bullarna, men mer som saffransmuffins än som lussebullar. Det är nog mycket konsistensen som inte är samma eftersom det ju inte är en jäsdeg. Funkar som alternativ för de som är "vana vid alternativ"!

      Radera