onsdag 16 januari 2013

Dagens mat

Det blir nog ingen vana det här med att räkna kalorier. Alldeles för krångligt och tidskrävande. Men jag tycker ändå att det är intressant att prova en dag för att se var det landar. Jag har först lagt upp det jag tycker verkar lagom och sen vägt maten. Jag har ätit relativt normalt men hållt ner portionsstorleken.

Frukost: Sötpotatisbröd med lite (mindre än vanligt) Bregott, ost och tre skivor gustafskorv. 1,5 dl fil (3%) och hallon. Ca 520 kcal, 26 g protein (bra!), 26 g kolhydrater och 34 g fett

Lunch: Lammstek med rotfrukter (mest kålrot) och brokkoli, lite bea (13 g, brukar nog oftast ta mer). Ca. 375 kcal, 34 g protein, 13 g kolhydrater och 20 g fett

Mellanmål / kaffe: 1 mozartkula och 1 tryffel, svårt med näringsvärdet men räknar som chokladpralin enligt slv. Mjölk i kaffet, rå kålrot, gustafskorv. Ca. 302 kcal, 11 g protein, 19 g kolhydrat, 21 g fett

Kvällsmat: Korvgryta med köttrik korv, sallad med vinägrette. Gul paprika. Ca. 322 kcal, 24 g protein, 6,5 g kolhydrat, 25 g fett

Efter träning: 2 paranötter, 1 skiva ezekielbröd (groddat vetebröd) med nötter och torkad frukt. Ca. 95 kcal,  3,4 g protein, 13 g kolhydrat, 4 g fett

Totalt (från excelark, värdena ovan är avrundade): 1517 kcal, 95 g protein, 64 g kolhydrat, 99 g fett, Energiprocent blir 25% från protein, 17% från kolhydrater och 58 % från fett. 

Jag tycker ju att det är rätt lågt på kalorierna men just nu vill jag ju bli av med lite fett också så det är bra. Det hade kunnat vara lägre på kolhydraterna men det får väl ändå räknas som rätt lågt? Den där mozartkulan och tryffeln var ju rätt onödiga, men jag satt i möte och kände för en kick! 

I vanliga fall äter jag nog större portioner och mer bregott! Men jag håller mig helt ok mätt och nöjd på det här under dagen. Just nu är jag lite småsugen men ska i alla fall gå och lägga mig snart. Jag har mycket lättare för att låta bli att äta nåt på kvällen än på förmiddagen och eftermiddagen på jobbet, konstigt nog. 

2 kommentarer:

  1. Intressant! Och bra inspiration. Men jag är nog lite för slö för att räkna efter så och det är ju svårt när man äter lunch ute också. Idag hade det iofs gått. Någon känsla om det här?: Frukost två rågform med
    ost och kalkon (Borde verkligen komma igång och baka något på kokos- och mandelmjölet jag köpt!) Sen äggröra på tre ägg med en cm skiva chevreost och ruccolasallad utan dressing till lunch, två koppar kaffe med lite mjölk och två chokladbitar efter, en näve mandlar till mellanmål, kvällsmat köttig korv med gräddsås och broccoli och så två äppelskivor på kvällen!

    Håller med om att det är lättare ibland att låta bli att äta på kvällen, bättre att gå och lägga sig. Just det ja;.)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det känns ju lite överdrivet, men om jag kollar någon dag till så får jag mer känsla för vad saker och ting innehåller, tex. en näve mandlar, och vad det innebär om jag äter lite choklad tex.

    Det du åt är då inte över 2000 kcal, det tror jag inte. Snarare mot 1500 och det går man ju ner på. Jag har inte så bra koll på brödet bara. Du blir ju inte fet på det där i alla fall! :-) Men ändå låter det ju väldigt lagom och pga ganska mycket fett och grönsaker så blir man ju helt ok mätt.

    Jag håller med om att det inte går att räkna när man äter ute. Jag har dessutom svårt att hålla portionerna i schack då... Men, du behöver ju inte tappa fett, kanske bara satsa på lite mer styrketräning.

    Kram!

    SvaraRadera