torsdag 17 januari 2013

Dagens mat - Mycket makrill


En till dag med räkning av kalorier, i efterhand. Jag skulle ju också kunna räkna ut i förväg vad jag ska äta för att landa på en nivå som jag tycker är bra, men nej, så har jag ju inte riktigt gjort. Det här är normal mat för mig men i vanliga fall kan jag ofta bli frestad att äta upp lite rester av tex. barnens amerikanska pannkakor, macka eller gröt tex. och det har jag inte gjort nu (även om jag var riktigt frestad i morse!).

Frukost:
Pannkakor på mandelmjöl och yttepyttelite dinkel, två ägg och 1 dl mjölk. Ett stekt äpple till det.
Kcal: 364, kolhydrater: 25 g, protein: 10 g, fett: 24 g

Efter lunch / Mellanmål under dagen: 
Lite pumpafrö, några mandlar, 2 skivor gustafskorv, rå kålrot, 20 g mörk choklad, mjölk i kaffe
Kcal: 230, kolhydrater: 12 g, protein: 7 g, fett: 19 g

Lunch:
Två tomater, lite vinägrett, 1 avocado, två burkar makrill i tomatsås med bara lite sås. Hm. Här blev det lite väl mycket makrill men jag blev inte mätt på en burk så jag åt upp hela den andra som jag hade med också. Ja, ja, mycket nyttigt fett i den här lunchen alla fall!
Kcal: 673, kolhydrater: 19 g, protein: 28 g, fett: 54 g

Middag:
Köttfärssås, brokkkoli och pecorino
Kcal: 330, kolhydrater: 7,5 g, protein: 33 g, fett: 18 g

Totalt: 
ca 1600 kcal, kolhydrater: 64 g, protein: 78 g, fett: 115 g
Energiprocent: 15% kolhydrater, 20 % protein, 66% fett

Tja, överlag rätt bra tycker jag. Lite väl mycket kolhydrater och fett kanske, men samtidigt har jag känt mig väldigt nöjd och mätt idag och gör så fortfarande. Det är klart att chokladen kanske är onödig och drar upp det hela med 120 kcal, 6,4 g kolhydrat och 9,3 g fett, men just då var det värt det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar