söndag 7 april 2013

Fri från halsont och fyra från helgen

Äntligen gör det inte ont i halsen när jag sväljer. Kommer inte ihåg när jag var "sjuk" så länge sist. Och det är först idag som det känns helt bra. Väldigt, väldigt skönt.

Igår åkte vi sista slalomåken för den här säsongen. Sonen har gått från att behöva sele i lätta backar till att klara av svarta (eller snarare svart-röda) backar och dottern tyckte det var så kul att hon vågade åka svarta backen att hon helst åkt dit idag igen. Bra att sluta säsongen med en positiv känsla!

Igår (och i förrgår) åt jag mina nya favoritpannkakor till frukost igen. Farligt goda.

Och så kom mitt "squat rack" och vi var och lånade skivstång, vikter och bänk hos mamma och pappa. Lite provtränat har jag gjort idag också. Jag var lite trött efter att ha städat och fixat hela dagen och kände mig ovanligt svag. Inte för att jag är stark i vanliga fall heller, men jag har i alla fall haft 40 kg på knäböj. Nu körde jag med 30 och gjorde fler repetitioner istället. Några lunges gjorde jag också och så push press. Jag fick ju lov att prova bänkpress också, nu när jag kan. Har aldrig gjort det förut och kan inte tänka mig att det blir någon favoritövning. Alldeles för likt armhävningar ju... Barnen lassade på vikter och mannen passade, vilket verkligen behövdes. Fy vad läskigt! 25 kg klarade jag. Jag vet, pinsamt. 30 kg behövde jag hjälp med första biten. Hm, väljer att se utvecklingspotentialen istället för att känna mig nedslagen. (Även fast jag i ärlighetens namn tycker det är rätt trist.) Men det är ju så att för att bli starkare måste jag träna mer regelbundet och ta i lite mer varje gång. Pressa mig själv lite extra. Svårt tycker jag men jag ska jobba på det.

För övrigt funderar jag på hur jag ska lägga upp tiden fram till bikinisäsongen börjar. Jag har absolut något slags mål att få bort lite fett till dess och helst bygga muskler också så klart. Klurar på hur bara. Det finns ju några olika strategier tycker jag och frågan är vad som passar mig bäst och vad jag klarar av bäst?

3 kommentarer:

  1. Skönt att du känner dig frisk nu! Kan ju inte bedöma vikterna men jag tycker du är stark jag. Allt är relativt;-)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad kul med eget squats rack! Jag önskar att jag kunde bygga upp ett litet hemmagym här, men det får liksom inte plats i vardagsrummet med både ställning och bänk och allt.. attans..
    Vi ligger rätt lika på bänkpressvikter, du och jag ser jag. Jag klarade 3 reps på 30kg sist (magisk gräns med 30 tycker jag, haha) och det kändes såå härligt! Squatsen har jag lite trubbel med, då jag liksom får ont i armarna (ja jag vet, det låter skumt??) när jag håller i stången vid övningarna. Undrar om det finns bättre sätt att göra det på.. Hm.

    Och skönt att du känner dig friskare. Det där halsonda är inge kul. Hoppas att du får hålla dig frisk resten av året nu! ;)

    Även jag är lite inne på att få bort lite av överflödet inför bikinisäsongen. Mitt fokus ligger nog på magen tror jag, för jag märker att jag börjar få rätt bra med muskler där under och det vore kul om jag skulle kunna se dem någon dag, hihi.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas ditt halsonda går bort snart också. Läste om det på bloggen.

      Jag gillar verkligen att ha det där lilla gymmet hemma. Nu står det ju rätt inklämt i pannrummet/tvättstugan men det är mest jag som fixar med tvätten och det gör mig ingenting att det är lite fullt, så det är helt ok. Vill få upp en chinsräcke också men det ser lite värre ut med det.

      Alltså, knäböj med stång är ju inte helt skönt, men ont får jag nog inte. Jag fattar inte hur man ska klara av front squats bara. Och nu blev jag peppad att träna mer på bänkpressen!

      Radera