fredag 27 januari 2012

Träningshistoria

Det borde egentligen bli ett rätt kort inlägg eftersom jag inte har någon vidare lång träningshistoria men vi får se!

Upp till högstadiet var jag helt ok på gympa. Ingen bollbegåvning precis men jag var bra på att hoppa tack vare idogt twist- och hopprepshoppande. Räknas det som träning? Och jag kände mig helt ok i min kropp.

På högstadiet blev det mindre och mindre rörelse av det slaget och inte cyklade jag så värst mycket heller. Gympan var helt ok, jag gillade tex volleyboll men inte fotboll (har aldrig gjort).

På gymnasiet trivdes jag inte så värst i klassen och kände mig mest obekväm och tjock. Skulle tex aldrig ha drömt om att ha shorts på mig på gympan eller när det var varmt ute pga mina tjocka ben. Jag var egentligen inte alls tjock men inte vältränad heller kan jag ju se nu. Jag hade behövt träna mer helt enkelt men visste inte hur och vad. Känner igen mig en del i det Elbe skriver här även om hon kanske var yngre då.

När jag sen började plugga i Uppsala så började jag och min syster träna rätt intensivt på Sats. Det kunde lätt bli  4-5 pass i veckan, antingen aerobics eller styrketräning. Det gav förstås en del resultat men inte så pass mycket resultat som kan skulle ha kunnat vänta sig. Nu vet jag ju att det var alldeles för lågintensivt (det var ju så på 90-talet) och styrketräning körde jag inte så ofta. Kombinerat med en "high carb low fat" diet så gick det väl sådär. Jag mådde bra men blev aldrig riktigt nöjd och suget efter nåt mer att äta fanns ju alltid där. Inte så konstigt eftersom jag var totalt fettskrämd. Men det är ett eget inlägg.

När jag sen flyttade fram och tillbaka till D i Tyskland och började jobba i Tyskland så föll träningen bort helt. Lite morgonyoga var allt det blev och kilona smög sig långsamt på under åren som gick.

När vi flyttade tillbaka till Sverige 2001 började jag på Sats igen men höll inte i det så länge. Träningscykel inskaffades och den använde jag lite sporadiskt.

Våren 2003 - Lite smått lönnfet får man väl lov att säga

Innan L föddes i början av 2005 var jag lite mer inspirerad dock och gick inte upp mer än ca 12 kg. Efter att L fötts rann kilona av lätt som en plätt tack vara amning och många promenader. Så smal har jag nog aldrig varit varken förr eller senare!

Smalare, men inte "fit".

Efter H som föddes sommaren 2007 kom jag bara tillbaka till "normalform" och där är jag nu ungefär.

Under några år har jag gått på yoga en gång i veckan vilket varit väldigt bra för min axel som brukar göra ont då och då (musarm?). Det är tyvärr uppehåll just nu pga att instruktören är föräldraledig och jag har inte hittat någon annan jag tycker är lika bra. Tydligt var i alla fall att jag är rätt rörlig men svag.

För ca 1.5 år sedan började jag leta efter träning att göra hemma, bla för att bli starkare och bli bättre på yogan och jag hittade en ny värld! Bodyrock och kettlebells och funktionell träning och Olga osv. Nu har jag övergett Bodyrock för Myomytv.com som jag gillar mycket bättre och just nu är det mest hennes pass jag kör eller nåt jag sätter ihop själv lite på känn sådär. Jag tycker jag blivit starkare och fått lite mer muskler men än är det en bra bit kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar