söndag 1 april 2012

Gympasalsgympa

Idag har jag gjort nåt som jag nog inte gjort på 8 år eller så. Nämligen tränat i grupp! Innan L hade jag kort på Sats här i stan men sen jag fick barn har jag inte tagit mig tid att gå på annat än yoga en gång i veckan. Och nu sen jag kommit igång med hemmaträning tänker jag inte ändra på det heller. Det är ju så himla tidseffektivt!
Men, en kompis som är friskisledare berättade för ett tag sen om en cirkelgympa som hon brukar gå på i en gympasal lite utanför stan och så undrade hon om jag inte skulle med. Och idag passade det fint. Jag hade funderat på "lekplatsträning" men det var ju så kallt så när jag kom på det här alternativet kändes det helt rätt. Snälla mamma ställde upp som barnvakt.

Passet var mellan 18 och 19, perfekt tid tycker jag.
Upplägget var följande: Uppvärmning som var "trevlig" eller vad man ska säga? Kände igen en del från all aerobics jag brukade gå på tidigare. Inte så flåsigt precis men fyllde sitt syfte. Sen var det stationer med situps, ryggresningar, armhävningar, planka med uppdrag av ben, dips mot bänk, benböj med ena benet på bänk, mer situps med cykling och höga knän på tjockmatta. En minut på varje station och två varv av det. Lite för mycket situps för min smak men jag hade ju kunnat göra planka istället.

Efter det så många varv man hann av följande: 5 burpees (gjorde 10 första varvet och fattade inte varför alla andra var så snabba...), 10 armhävningar (för många för mig, de sista varven gick jag inte djupt ner), 10 situps (igen), 10 knäböj och sen springa så snabbt man kunde fram och tillbaka över gympahallen. Hann med fyra varv och det var ju rätt flåsigt. Men herregud, vilka knäböj en del gjorde. Nigning skulle jag snarare kalla det. Sist en rätt kort stretch för det blev lite kort om tid. Kul träning och riktigt skönt att komma hemifrån och ha någon som säger åt en vad man ska göra. Det var minst sagt blandade deltagare så jag kände mig bekväm. Så det blir nog mer gympasalsgympa kommande söndagar. Hoppas bara att det är mer benträning och mindre armhävningar nästa gång. Även om jag ju sagt att jag ska träna på det...

Dagens mat var bra. Mellanmål blev en hembakad morotsmuffins vilket för mig räknas som godkänt en söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar