torsdag 19 april 2012

Mitt fröknäcke

Jag var så sugen på gubbröra igår och då ville jag ju ha knäckebröd till. Jag har läst om fröknäcke på många bloggar på sistone och tänkte att jag skulle prova jag också. Det blev en variant av Birgitta Höglunds fröknäcke, gjort på det jag hade hemma. 

Jag tog:
1,5 dl quinoapuffar (Risenta i påsen från Ica)
1,5 dl pumpakärnor
0,5 dl helt linfrö
1 msk husk
1 tsk flingsalt
40 g kokosfett
2,5 dl hett vatten
Blanda ihop och häll över vatten. Låt stå och svälla en stund. Det blir en lite seg gegga. Bred ut på plåt och grädda i 150 grader. Jag gräddare ca 30 minuter och ställde sen ner ugnen på 50 grader och lät stå över natten. Man behöver nog inte torka så länge men jag ville gå och lägga mig. 


Resultatet blev riktigt gott även om bitarna lätt går sönder. Lite flottigt att ta på bara...
På bilden ser man knappt halva plåten.

Jag blev så nyfiken så jag räknade ut näringsvärdet också.
För hela satsen blev det cirka
62 g protein, 170 g kolhydrater och 86 g fett + en massa andra nyttigheter förstås. Energiprocenten är 14% protein, 31 % kolhydrater och 55% fett. Lite väl mycket kolisar och lite protein men huvudsyftet var ju att göra ett knäckebröd utan gluten och det lyckades ju bra. 

Dagens mat:
Frukost: Proteindrink med fil, banan och hallon + liten bit cheesecake (ja det finns kvar än). Har köpt Holistic vaniljproteinpulver och testade nu för första gången. Lite ovant får jag nog säga. Det är ju utan socker så jag hade i en lite banan. Drack knappt halva.
Mellanmål: Två ägg. Det bjöds på tårta igen...
Lunch: Sallad på mangold och romansallat, olivolja och vinäger, två skivor fröknäcke, en stor hög gubbröra på ansjoviskryddad sill, ägg, kesella, creme fraiche och dill. Mycket gott och jag höll mig mätt till middagen utan mellanmål.
Middag: Två viltfärsbiffar (köpta från Polarica), frysta lingon och broccolimos som min gulliga man gjort med både grädde och smör... Gott!
Efter träning: En liten slurk proteinsmoothie från imorse. Var inte hungrig pga. träning direkt efter middagen.


1 kommentar:

  1. Så gott med hemgjort knäcke, gör de alldeles för sällan bara :S

    SvaraRadera