tisdag 24 april 2012

Spenatlasagne

Hittills är jag nöjd med dagens mat. Få se om det blir nåt litet nu till pepparmintstéet.
Frukost: Kokospannkakor gjorda på två ägg, lite smör, en skvätt mjölk och vatten, ca 0,5 dl kokosnötsmjöl, halvt äpple rivet i smeten.
Mellanmål: Kaffe med mjölk
Lunch: Stekt strömming med mos på palsternacka och grönkål (Det funkade bra att blanda. Grönkålen känner man dock inte smaken av så värst.) Två små salta lakritsar.
Mellanmål: Keso, halvt äpple och kanel, Sallad på babyspenat, annan grön sallad som jag glömt namnet på, liten bit getost, två inlagda torkade tomater och olja från dessa.
Middag: Spenatlasagne, sallad på babyspenat och samma sallad, vinegrette

Spenatlasagnen blev mycket god tycker jag. Jag har gjort en liknande variant förut i mitt tidigare fettskrämda liv men då med vanlig pasta. Nu använde jag det här receptet. (Update: Jag hade fullfet Philadephia med örter). Det är 500 gram bladspenat i som jag stekte med vitlök, en 250 gram burk med keso och ca 1,5 dl grädde för jag tyckte det såg lite torrt ut, men det hade nog inte behövts. 500 gram ekologisk nötfärs, två lökar, buljong och krossad tomat. Getost och parmesan på toppen. Blev nyfiken så jag räknade ut näringsvärdet om man delar upp lasagnen i fem stora portioner (men den räcker nog egentligen till 6 portioner). 

Kalorier: 560, Energiprocent fett: 65%, Protein 32%, Kolhydrater 3%.
Oj! Kan det vara rätt? Så mycket fett? Ja, det blev en LCHF-lasagne helt enkelt! 

2 kommentarer:

  1. Tack för recept tips, ser väldigt gott ut :) Sparar receptet.

    SvaraRadera
  2. Det var nästan ännu godare i lunchlådan idag! Jag kom på att näringsvärdet är uträknat med "fullfet" Philadelphia och inte den magrare varianten som Elbe tog. La till det.

    SvaraRadera