onsdag 9 maj 2012

Äntligen "låda" igen

Ja, även om det kan vara gott och ibland lite lyxigt att äta på lunchrestaurang så har jag vant mig vid att ha med mig lunchlåda nu och gillar att ha kontroll över vad jag stoppar i mig. Idag blev det rester av lammstek och ugnsrostade grönsaker plus en klick bearnaisesås. Jag hade lätt kunnat äta mer, men det räckte, även om mättnadskänslan kommer en bra bit efter lunchen för mig. Idag koncentrerade jag mig verkligen på att tugga ordentligt och inte slänga i mig maten men ärligt talat vet jag inte om det hjälpte så värst.

Jag har aldrig gjort det förut, men jag vägde faktiskt maten när jag la den i lådan så ikväll ska jag räkna ut näringsvärdet också. Spännande!

Update: Nu har jag räknat ut näringsvärdet på 100 g lammstek, 60 g rödbeta, 100 g blandat morot, palsternacka, kålrot och lök och 15 g bearnaisesås. Om jag räknat rätt blev det 322 kcal, 25 g protein, 12 g kolhydrater och 20 fett. Energiprocent: 31% protein, 15% kolhydrater och 55% fett.

Helt ok fördelning men jag kunde ha tagit ännu mer kött för längre mättnad och lite mer kalorier kanske. Jag vill ju ligga rätt lågt på kolhydraterna, under 100 g om dagen helst, så det är lite intressant att se hur mycket det blir med en sån här portion rotfrukter. Ska nog kolla resten av dagens mat också.

1 kommentar:

  1. Åh, vad gott det där såg ut! Det är bra att kolla näringsvärdet ibland faktiskt. Denna veckan gör jag det också, för att säkerställa att jag äter "bra".

    SvaraRadera