onsdag 9 maj 2012

Uträkning

Det är första gången jag räknat kalorier eller näringsvärde på det jag ätit under en hel dag. (Eller jo, räknat fettgram har jag gjort tidigare.) Idag har jag försökt och det var väldigt intressant måste jag säga, även om det känns lite konstigt att göra det. Några osäkerhetsfaktorer finns det som tex köttfärssåsen, men i stort bör det vara någorlunda rätt. Jag tycker ju att jag ätit rätt bra idag men jag blev ändå förvånad över resultatet!

Frukost: Kokos- och mandelomelett, halvt päron
Mellanmål: Kaffe med mjölk
Lunch: Lammstek med rotfrukter och bearnaisesås, mer kaffe med mjölk (totalt på en dag ca 1 dl mellanmjölk)
Mellanmål: Keso (50 g) och halvt päron, mandel (12 g), aprikos (12 g)
Innan middag: Rejält med rå vitkål
Middag: Ostpaj (parmesan) med mandelbotten (bara 25 g smör + äggvita), köttfärssås, färsk spenat med vinegrette
Kväll: Pepparmintste

Jag åt mycket till middag och är fortfarande mätt trots (eller tack vare?) en kvällspromenad på 45 minuter.

Näringsvärdet blev: 1527 kcal, Protein 95 g, Kolhydrater 54 g, Fett 105 g.
Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med det. Rätt så "primal." Jag är förvånad över att kalorierna ligger så lågt bara. Kan det verkligen stämma? Kanske var det liiite mer paj än en portion ändå... Nästa gång jag räknar ska jag väga min portion och inte bara ingredienserna innan!

2 kommentarer:

  1. Det känns också att kalorierna är aningen låga? Det är lättare att få exakt näring om man väger :)Speciellt med ostpaj (även om skalet kanske var omgjort, så har ost och mandelmjöl mycket kalorier...)

    SvaraRadera
  2. Jo,jag vägde mandelmjölet och smöret men inte parmesanosten som var i, så den uppskattade jag vikten på. Men det var inte särskilt mycket faktiskt. Det var mest mjölk och ägg i "smeten". Jag tyckte att pajen blev 4 portioner men frågan är om jag inte åt lite mer än en portion ändå... Jag kollade inte precis eftersom fler än jag åt också.

    SvaraRadera