onsdag 2 maj 2012

Utmaning eller inte? Kan inte bestämma mig.

Utmaningen jag tänker på kommer från Marksdailyapple.com och handlar om vardagsmotion skulle man kunna säga. Jag har läst en hel del nu på den sidan och gillar verkligen det jag läser. Jag köper i stort sett allt, både mat och träning ;-) När det gäller motion har han en pyramid där botten består av "Move frequently at a low pace", 55-75% av maxpuls, 2-5 timmar i veckan, vilket jag översätter till vardagsmotion. Att göra det är ju ingen superhög ambitionsnivå men jag når nog inte ens upp dit.

Mitten på pyramiden är "Lift heavy things", 1-3 gånger i veckan, 7-30 minuter, och det gör jag.
Toppen på pyramiden är "Sprint", var 7-10 dag, mindre än 10 minuter. Det har jag börjat med.

Jag har också börjat koncentrera mig på att äta så "Primal" som möjligt vilket faller sig rätt naturligt eftersom det ligger nära Blodgruppsdieten för blodgrupp 0, vilken jag följt mer eller mindre under säkert 10 år nu. Det är spannmålet som är den stora utmaningen. Ska skriva mer om det senare.

Den svåraste utmaningen är verkligen att få till vardagsmotionen. Jag vet vad jag kan göra men är inte (har inte varit) nog motiverad. Nu har Mark alltså en utmaning att dedikera en timme om dagen till vardagsmotion, ev. uppdelat på två halvtimmar. Idag blev det inte av, men ska jag börja imorgon?

4 kommentarer:

  1. Hej! Det låter spännande! Jag hittade hit via Trillis och återkommer gärna :)

    SvaraRadera
  2. Du är så välkommen! Nu ska jag in och läsa hos dig också.

    SvaraRadera
  3. Ja, vad kul med utmaning! Kör på! :D
    Började du idag? Ja?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fortfarande inte bestämt mig! Skriver lite mer om det i dagens inlägg. Om jag bestämmer mig vill jag ju inte misslyckas sen men samtidigt är det kanske precis vad jag behöver för att verkligen ta mig i kragen och börja cykla till jobbet tex.

      Radera