onsdag 16 maj 2012

Lite-av-varje

Ja, lite av varje blev det idag skulle man kunna säga. Lite oplanerat och inte optimalt, med ok mat till lunch och snabb plockmat till tidig middag och sent kvällssnacks. H, som fyller 5 i sommar, ville gå på boll-lek med kompisarna vilket betydde att vi alla behövde få nåt snabbt i oss innan det. Sen hann vi knappt hem innan vi åkte iväg till scoutstugan för att träna scouter på yxa, späntning och eldning. Roligt möte och våra barn älskar det också.

Äldsta tjejen var duktig med yxan!

När vi väntade på äldsta tjejens skjuts så började hon tävla med barnen upp för backen till parkeringen. Bra idé tyckte jag och körde 6 korta backintervaller med kängor på fötterna. Skönt ändå! När barnen väl kommit i säng (för sent, men det är ju ledigt imorgon) var klockan närmare 22 så det blev ingen träning idag.

Frukost: Fil med bär och lite mandlar och valnötter (totalt ca 15 g)
Mellanmål: Två skivor gustafskorv, lite bregott och paprika, kaffe med mjölk
Lunch: Kokt vitkål (i mjölk), en korv (100 g) med 70 % kött, lite senap
Mellanmål: Kesella, kvarts äpple, kanel
Middag: Halv paprika med köttfärs, halv avocado, en soltorkad tomat, en bit parmesan, 1 oliv, två skivor salami med färskost i, röd paprika, liten bit choklad- och hasselnötstårta (recept nedan)
Kväll: En liten restbit lövbiff, röd paprika, halv avocado, några mandlar

I söndags bakade jag ju någon slags liiiite nyttigare variant av Choklad- och hasselnötskaka och det blev massor kvar. Den var stooor! Kakan blev som sagt god men lite för torr för min smak. D åt av den igår igen och höll inte med så man kanske kan säga att den var lyckad men borde ha varit inne kortare tid i ugnen (eller så skulle jag ha skippat proteinpulvret). Jag blev i alla fall nyfiken (igen) på näringsvärdet och det blev så här:

Totalt 5135 kcal, Per bit (20 inte så stora bitar): 257 kcal, 6,1 g protein, 4,8 g kolhydrat, 25,6 g fett

Mitt lite omgjorda recept av Leilas original:

Choklad och hasselnötstårta 
4 skopor holistic vaniljproteinpulver = 120 g
150 g hela hasselnötter 
50 g valnötter
200 g mörk kvalitets choklad 70 %
1 msk kakao av god kvalitet 
200 g mjukt smör 
1 dl strösocker 
4 st ekologiska ägg 

2 kommentarer:

  1. Den där kakan såg god ut. Jag tror att jag kanske gör om den lite och testar! Skulle vara kul! :) Nästa helg it is. Btw, bra det där med lite sprintar och sånt (som Marks Daily apple förepsråkar :))

    SvaraRadera
  2. Fördelen med kakan är ju att det inte är så jättemycket socker och inget mjöl!
    Visst är det ett bra träningskoncept på Marks Daily Apple! Det känns väldigt lagom och rätt för mig och har fått mig att fokusera lite mer på vardagsmotionen också.

    SvaraRadera