torsdag 10 maj 2012

Torsdagspannkakor


Dagens mat
Frukost: Fil och kesella med blåbär och hallon
Mellanmål: Fröknäcke med smör, gustafskorv, kaffe med lite för mycket mjölk
Lunch: Lunchdate med min man! Rödkålssallad, vitkålssallad, champinjoner, grön sallad och dressing, torsk med grönsaker julienne och pepparrottssås (kändes inte så värst mjölig eller gräddig utan rätt lagom). Avstod pannkaka, sylt och grädde men var rätt sugen.
Mellanmål 1: 1 bit mörk choklad 81% 
Mellanmål 2: Keso, halvt äpple, kanel, rött te
Middag: Löksoppa med lite hård getost i, spenatpannkakor och egen sylt kokad på päron, hallon och blåbär.
Jag var så sugen på pannkakor så det fick bli det i kväll även om jag försöker undvika mjöl så mycket som möjligt. Vispade ihop 25 g dinkelmjöl, 60 g gammaldags mjölk, 1 ägg och 60 g spenat. Glömde fettet! Jag tycker faktiskt att pannkakor med spenat i är väldigt goda, och lite nyttigare förstås. H som är 4 vill också hellre ha "gröna" pannkakor än vanliga.
Efter träning: En skiva lammstek och en torkad aprikos + pepparmintste.

Näringsvärde på pannkakorna enligt recept ovan: Kcal: 210, Protein: 13 g, Kolhydrat: 20 g, Fett: 8,5 g. Fantastiskt vad mycket kolisar det blir av lite mjöl! Sen tillkommer sylten med ca 30 kcal och 5 g kolhydrat och så löksoppan som jag gjorde genom att steka en massa lök långsamt och hälla i buljong. Barnen gillar också! 

Tänkte först räkna idag också men lunchen ställde till det. Skulle tro att jag hållit mig under 100 g kolhydrat i alla fall och jag är relativt nöjd med mina val. Nu på kvällen kände jag för mer protein och en skiva lammstek var perfekt "kvällsfika"! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar