torsdag 14 juni 2012

Carb back-loading - För bra för att vara sant?

Hm, vad är det här då? Här har jag gått och trott att det är just på kvällen man ska vara mest försiktig med kolhydrater och så säger de att det är tvärtom?

Carb back-loading går alltså ut på att äta mest protein och fett fram till eftermiddagen, gärna hoppa över frukosten och sen, efter träning, äta en hel del kolhydrater, och det spelar ingen roll vad kolhydraterna kommer ifrån. Tyvärr kan inte tjejer vräka i sig lika mycket kolisar som killar eftersom vi har mindre muskelmassa som kan ta upp glykogenet, som jag förstår det. Och det måste förstås kombineras med en del styrketräning. Intressant i alla fall, tycker jag. Tjejen i den här videon äter tydligen så!


Man ska alltså 
1) Begränsa kolhydraterna på förmiddagen
2) Styrketräna, men det räcker med ca 3 timmar i veckan.
3) Äta sina favoritkolhydrater, gärna med högt GI! 

Ser framför mig stora lass med dinkelpannkakor med sylt efter styrketräningen... Eller morotskaka eller kanelbulle eller nybakat surdegsbröd med smör...

Det här inlägget tycker jag var intressant:
http://www.julialadewski.com/2012/04/carb-back-loading-explained-faq-and-is.html

Och här är tidigare artiklar som Julia Ladewski (småbarnsmamma) skrivit om ämnet.
http://www.dangerouslyhardcore.com/1394/julia-ladewski-competing-on-carb-back-loading/
http://www.dangerouslyhardcore.com/1116/julia-ladewski-lifts-with-carb-back-loading/

"Uppfinnarens" hemsida:
http://carbbackloading.com/?hop=niashanks

För övrigt har jag ätit helt ok idag men inte tränat förutom 1,5 timmars ogräsrensande i häcken och rabatter. Känns ok! I morgon är det dags för nästa träningspass på gymmet!

3 kommentarer:

  1. Usch, nä. Jag är emot kolhydrater nu. Jag lyssnar på podcast Carbohydrates can kill...inget kul. Lyssna på det avsnittet med Mark sisson från Marks daily apple

    SvaraRadera
  2. Är inte Mark mest "emot" kolhydrater från spannmål och bönor? Ska lyssna på podcasten i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att han är emot det mesta, det finns liksom inga "bra kolhydrater". Bara de som kommer från de grönsaker man ska äta. Alltså inga havregryn, mjöl av nåt slag, soja etc etc. Så mycket som möjligt undvika.
    Fast det är svårt att veta tycker jag. Om några år kanske man får fram nåt annat? Man ska nog göra det som är bäst för en själv.

    SvaraRadera