tisdag 5 juni 2012

Näringsboostar

På en allmänning alldeles nedanför vår tomt växer det massvis med brännässlor. Jag har inte provat förut men nu tänkte jag försöka mig på att göra nässelsoppa eftersom det dels finns så himla mycket och dels ska det ju vara väldigt nyttig t och c-vitaminrikt. Och faktiskt, det blev jättegott också! (Inte så konstigt med creme fraiche i, kanske...) 

Jag gjorde ungefär såhär för två portioner:
Rensa 1 liter nässlor från stjälkarna och skölj noga. Koka i lättsaltat vatten i fem minuter. Häll av kokvattnet och krama ur nässlorna lite. Hacka en lök och stek mjuk i lite smör. Stek på nässlorna lite och häll på hönsbuljong, ca 6 dl. Mixa med mixerstav. Ha i 0,5 dl creme fraiche och blanda. Färdigt! 

Vi åt soppan med getost i och det passade riktigt bra till. 

Nässlor är ju en superbra källa till järn, kalcium och C-vitamin. Blev nyfiken så jag gjorde en liten jämförelse mellan några andra livsmedel.
Nässlor  Spenat Kiwi Röd
paprika
Mandlar Mjölk
1,5 %
Nöt-
lever
C-vitamin 175 46 63 200 0 0 29 mg
Järn
10 2 0,3 0,39 5,2 0,04 9,4 mg
Kalcium 490 93 27 6 265 120 8 mg

Nu äter man kanske inte så mycket på en gång av nässlor och det är inte jättelätt att bara stoppa i sig. Jag måste nog ändå ut och plocka och frysa in eller torka till vintern!

1 kommentar:

  1. Jag älskar nässelsoppa. Det gjorde alltid min mormor!

    SvaraRadera