tisdag 7 februari 2012

Tisdagsmat och en utläggning om Gustafskorv

Frukost: Två rågsurdegsmackor med smör, Keso (ca 1 dl) med jordgubbar (tinade frysta), Grönt te
Mellanmål: Kaffe med mjölk, två skivor Gustafskorv = ca 50 gram.
Lunch: Lammkorv, Stekt paprika och lök (en halv röd paprika och en liten lök stekt i lite smör), 1 tsk bearnaisesås. Kaffe med mjölk
Mellanmål: Rött te med kanelsmak, en morot
Middag: Någon matsked ärtor, hemgjorda köttbullar (nötkött, lite havregryn, fond, lök), brun sås, frysta lingon, mos på kålrot och morot
Efter träning: 40 gram äpple, 60 gram keso, kanel (brukar verkligen aldrig väga min mat men är lite nyfiken på hur mycket det faktiskt blir). Pepparmintste (som alltid!)



Motstod härligt doftande kanellängd och guldgula kravbananer till fikat... Det är inte svårt att motstå när man väl bestämt sig faktiskt..
Men vadå, kan man ju fråga sig då. Varför skulle det vara bättre med Gustafskorv än att äta en banan. Banan är väl nyttigt. Jo, visst innehåller det en del vitaminer och mineraler men en hel massa socker också. Måste påminna mig om det när de ligger där och frestar. Fördelen är, som jag ser det, att banan är "ren" mat och sålunda mycket bättre än kanellängd i alla fall. Men om man nu vill gå ner lite i vikt så är det bättre att avstå helt.
Gustafskorv då? Så här ser innehållet ut:

Ingredienser
Hästkött, späck, koksalt, glukos, 
kryddor,  konserveringsmedel E250, antioxidant E301.
Innehåll / 100g
Fett 19g, 
Protein 18g, 
Kolhydrater 2g
Näringsvärde 250Kcal eller 1100 KJ

Inget för den fettskrämda precis, men helt ok mellanmål enligt mig. Mättar bra. Synd med konserveringsmedlet bara. Det gäller lammkorven också. Jag hittar inga tabeller för hästkött men om det är lite likt nötkött så är exempelvis kaliuminnehållet tom högre än i banan som har ett högt kaliuminnehåll. Ja, faktum är att kött är väldigt näringsrikt. C-vitamin finns i lever men det äter i alla fall jag inte så ofta men det är ju inget problem bara man äter grönsaker. Paprika, vitkål, broccoli osv. innehåller ju mängder av C-vitamin. Mer än de flesta frukter faktiskt.

Men det här med att äta hästkött då? Ja, jag är ju van vid det sen jag var liten eftersom den här korven är vanlig där jag bor. Men visst har jag funderat en del över det och kommit fram till att jag tycker det är mycket bättre att äta kött från djur som haft det relativt bra medan de levde än att äta kött från "vanliga" nötdjur. Därför  tycker jag Gustafskorv och lammkorv funkar bra. Annars köper jag krav-kött och vilt så långt det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar