lördag 8 september 2012

Brokkoli vs makaroner

Idag har vi varit på seglingshajk med ett gäng småscouter. Har just bytt från att vara ledare för 11-14-åringar ca till de yngsta som är 7-9 år och det är rätt kul faktiskt. De är ju så entusiastiska och söta! Det var riktigt bra väder för segling (förutom för mig kanske som är en fegis när det gäller att luta med båten...) och en härligt dag.

Men fy vad jag tycker att det är hemskt att servera barnen makaroner, köttbullar (stekta i milda), ketchup, tomater och gurka. De gillar det ju men jag kvider inombords. Jag brukar erbjuda mig att handla men hade inte tid den här gången. Själv slängde jag ner en påse brokkoli och ärter i packningen och kokade istället för makaronerna. Hade inte så mycket hemma annars hade det nog blivit ärter och brokkoli till alla barnen också.

Jag kan bli lite kluven när det gäller sånt här överlag faktiskt. Ska man försöka frälsa andra? Eller bara servera det som är lätt och populärt, vilket ju var vad vi gjorde. Jag märker ju att våra barn är vana med lite annat än många andra. Tex klagar många alltid när jag eller min man blandar saft för vi gör den alldeles för svag. Våra barn får nästan aldrig saft så de brukar inte reagera på det...

Kvällsmaten var inte mycket bättre då det bjöds på grillkorv (inte någon "finvariant") och hamburgare. Hamburgarna var bra men resten inte så värst spännande. Jag åt hamburgare med sallad, tomat och dressing vilket var helt ok men kanske lite trist med tanke på att det var det jag åt igår kväll också... Nä, imorgon får det bli "ren" mat till barnen igen. Och lite lördagsgodis eftersom de inte fick nåt idag...

Ingen träning idag förutom lite paddling för att komma ut ur viken där det alltid är lä. Halsen är inte riktigt bra än så det passade fint med vilodag.

2 kommentarer:

  1. Jag veeet!
    Ibland mår man verkligen dåligt när man ser hur andra äter och man önskar att man var i ett läge det passar sig, att de frågar om råd, och man bara kan vräka ur sig alla kunskaper man har och ge dem en chans att kanske kunna må ännu bättre! Och när det är barn det handlar om, barn som ska växa och bli starka och må bra och få ett bra förhållande till mat, då kvider jag med inombords..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Det värsta tycker jag är när det är barn som faktiskt är överviktiga eller åtminstone lite väl knubbiga. Det var en del såna med och ja, det förvånar mig väl inte när jag ser hur de äter. Jag tror faktiskt att en stor anledning till att de är lite tjocka är att de inte får nog med bra fett och självklart, att de äter för mycket spannmål och då särskilt vete. De äter ju nästan bara mat som ger en mycket kortvarig mättnad och väldigt mycket sug efter mer. Smör är nyttigt brukar jag säga till ungarna som tror att smöret är margarin. Hoppas att de berättar det hemma;-)

      Radera