fredag 28 september 2012

Några middagar och luncher från veckan som gick

Överst från vänster: Gårdagens middag som bestod av lammkorv, sötstark senap och gräddstuvad grönkål. Jag gillar grönkål, särskilt när den är färsk och inte frusen. Den är dessutom grymt näringsrik och så börjar det väl bli säsong nu. 
Bredvid grönkålen syns en fiskgryta som jag gjorde till middag i onsdags. Lök, palsternacka och lök, ekologisk torsk och lax är det i. Grytan blev dessutom lunch igår. Hade en klick parmesanaioli som var väldigt gott på. 
Längst ned till vänster tisdagens middag och och onsdagens lunch. Stekt nötkött med stekt lök, paprika och zucchini. Hade på en klick chilibearnaise på grönsakerna och rörde runt när de stekt färdigt. 
Och så tisdagens lunch som blev vitkål kokt i lite grädde och ekologisk rökt lax. Väldigt gott. 

Det ser ju faktiskt ut som en LCHF-ares mat, men jag anser mig ju inte vara LCHF-are. Sparat in på kolhydrater har jag gjort länge, länge, innan LCHF blev populärt. Fettmängden är inte på nåt sätt extrem men, visst skulle ovanstående kunna gå för LCHF-recept. Så är det ju. 

Jag äter förutom ovanstående en del frukt, även om det nog inte blir mer än en per dag utom i undantagsfall. Här har jag skrivit lite mer om hur jag brukade tänka när det gäller mat. Sen dess har jag hittat Marks daily apple och blivit mycket inspirerad av det. Det har lett till att jag dragit ner mer på allt spannmål och det funkar ju väldigt bra just för att bli av med de sista envisa kilona. Jag är inte superstrikt och ibland äter jag en knäckemacka tex. Ingen fara med det eller annat "fusk" även om det såklart gör att fettet håller sig kvar på kroppen lite längre...

Jag tycker jag har hittat ett sätt att äta som funkar väldigt bra i längden och skulle nog vilja säga att jag har en bra balans i ätandet. Jag äter näringsrikt och är för det mesta väldigt frisk. Därmed inte sagt att jag inte skulle kunna tänka mig att prova nåt nytt om jag hittar någon ny rolig bok att läsa...;-)

1 kommentar:

  1. Bra inspiration, ser gott ut! Känner att jag gör extremt trist man för att det ska funka för barnen också. Och för att jag har för mycket på jobbet nu.

    Kram kram

    SvaraRadera