söndag 30 september 2012

Ja, just ja. En påminnelse om mjöl och ost.

I går åt jag bra fram till eftermiddagen då vi var på barnkalas med efterföljande kräftskiva. Jag funderade på att ta med eget fika men bestämde mig för att det var ok att "fuska" den här lördagen. Åt en smal bit tårta och bara lite glass och det kändes ok.

Till kräftorna hade vi tagit med oss ostpaj och bröd (båda gjorda på dinkelmjöl) och aioli. Sallad och svampomelett åt jag också. Först tänkte jag peta bort pajskalen och inte äta något bröd. Sen kändes det så fånigt så jag åt en del pajskal och en brödbit kunde jag inte heller motstå. Åt pyttelite mögelost också och två glas vin.


Kräftorna var vi med och fiskade upp tidigare i somras och de var fantastiskt goda och aiolin också om jag får säga det själv. Det blev inte så sent eftersom alla barnen behövde lägga sig och vid 21 satt jag i soffan, mätt och nöjd.

Men min mage var inte nöjd. Inte alls. Så jag gick en halvtimmes snabb promenad för att se om det skulle kännas bättre. Det gjorde det inte. Snarare värre. Usch, jag kommer ihåg att magen gjorde så där ont och var så där uppblåst rätt ofta förut. Nu händer det väldigt sällan. Jag tål ju en del dinkelmjöl, det är inte det. Jag tror mer att det är kombinationen av att äta dåligt redan till fikat och sen inte fylla på med nåt riktigt bra som kött eller fisk och ordentligt med grönsaker. Att fylla på med mjöl och ost funkar bara inte. Visst, det var kräftor och ägg i maten också, men kvoten var fel helt enkelt. Frågan är om det var värt det? Jag tror inte det faktiskt. Visst var det gott men det hade räckt med kräftor, aioli, sallad och omelett. Ja, ja, det kan vara bra med en lite påminnelse ibland också!

Idag har jag ätit bättre men en rejäl utsvävning till em-fikat blev det. En riktigt saftig bit toscakaka med en tjockt lager knäckig socker och mandeltosca uppepå... Onyttig men faktiskt värd det. En dagens mat får det bli:

Frukost: Turkisk yoghurt och hallon. Fröknäcke, smör och ost. Grönt te
Mellanmål: Kaffe med mjölk
Lunch: Rökt regnbåge, två sorters sallad (hemodlad och spenat)
Fika: Se ovan.
Middag: Chili, lite creme fraiche, vitkålssallad, hemgjord äppelkaka till efterrätt (gjorde en till som blev nästan lika god som förra helgen).
Åt för mycket äppelkaka eller så är det nåt annat fel på min mage den här helgen... Ny tag i morgon!

Ingen träning förutom promenaden igår och lite lekplatsträning idag. Pullups och knäböj. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar