tisdag 25 september 2012

Pyramidpass och yogastretch

Efter diverse strul när jag skulle ansöka om föräldrapenning var jag egentligen mer sugen på att dricka vin än att träna men min kära man, som kommit hem efter en affärsresa på fem dagar, fick mig att köra ett kort pass ändå. Inspirerad av Lofsan blev det ett sånt här pyramidpass. Det tog knappt 5 minuter varje varv och jag hade mina 8, 12 och 16 kg kettlebell. 8 kg är lite väl lätt, i alla fall för svingen. För knäböjen är det helt ok och 16 kg lite vääääl tungt. Usch och fy. Skönt med ett snabbt pass som känns i kroppen ändå. Gjorde några tåhävningar också men sen fick det räcka. Klockan är redan alldeles för mycket.

Sen måste jag väl invända att Lofsan faktiskt inte har så bra form i svingen. Som jag har lärt mig ska huvudet vara som en förlängning av ryggen och "följa med" i svingen och hälarna ska inte lyfta från marken sådär. Men bara hon inte gör illa sig så är det väl ingen fara! Fast risken är förstås stor att någon som läser hennes blogg gör likadant och faktiskt gör illa sig för att de inte är lika vältränade. Bättre att titta här på Marianne då.

Efter det korta passet gjorde jag en del yoga-stretching som jag kallar det. Jag har märkt att efter ett pass med KB-svingar kommer jag ner väldigt bra med hälarna i hunden. Brukar inte komma ner helt annars. Den andra "positionen" är en annan av mina stretch-/yogafavoriter som känns bra i rumpan och höfterna.



2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag har alltid varit ganska vig så det är inget behövt jobba på så mycket. Konditionen och styrkan däremot...

      Men jag gör de här stretchövningarna för det känns väldigt bra i ryggen och axlarna efteråt. Bra för oss som sitter mycket vid datorn!

      Radera