söndag 28 oktober 2012

Brunch utan bilder

Idag bjöd vi en grannfamilj på brunch. Jag struntade i att göra mjölfria alternativ eftersom både jag och mannen trots allt inte har några stora problem med dinkelmjöl. Det är mer att jag anser attt det är nyttigare utan och det är helt klart lättare att hålla vikten (jag vill ju gå ner lite men då måste jag fokusera mera) utan.

Jag som alltid brukar ha kameran framme (inte bara för den här bloggen utan också för min helt egna dagboksblogg) glömde totalt bort att ta ett enda kort. Lite synd för surdegsbaguetterna blev, om jag får säga det själv, riktigt fina. Jag började med degen igår kväll och gjorde ungefär såhär:
Blanda surdeg ur påse blandad med kanske en halv påse torrjäst, 5 dl kallt vatten, några teskedar honung och ca 9 dl siktat dinkelmjöl. Knåda med maskin i 10 minuter. Ha i två teskedar salt mot slutet av knådningen. Låt jäsa kallt över natten. Ta fram några timmar innan gräddning. Knåda lite försiktigt på mjölat bord. Skär i fyra delar och snurra ihop till baguetter. Grädda på ca. 250 grader först och sänk sen värmen. Det tog nog 20 minuter och då satte jag på grill alldeles på slutet.

På brunchbordet fanns också äggröra, pancakes med honung (fast jag äter med sylt), gustafskorv (förstås), bacon, skinka, paprika, gurka, färskost, ost, mögelost, hallonsmoothie, bacon, stekt prinskorv, ceasarsallad, juice, kaffe och te.

Jag älskar verkligen sån här frukostmat och åt som vanligt alldeles för mycket. Särskilt av pancakesen.  Magen klarade dock av det fint ända fram tills efter middagen. Jag tror problemet var att jag väntade för länge med att äta. Resten av familjen åt en grillad korv ute och då var jag inte alls hungrig. Sen blev jag för hungrig och det gillade inte magen. Ja, ja, det är bättre nu. Nu är jag grymt sugen på att kleta på nutella på några av pancakesen som är kvar och klämma i mig, men det ska jag inte alls göra. Jag ska dricka mitt pepparmintste och lägga mig i tid (kanske).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar