tisdag 6 november 2012

Morgonjogg = Hungrig och frusen?

Hm, ja, så ska det väl inte vara?
Så här var det i alla fall. Jag lämnade bilen på verkstan för service i morse och tänkte att det var ett bra tillfälle att gå/jogga till jobbet. Vädret var vackert med sol och ca minus två grader så förutsättningarna var bra. Men mina axlar är fortfarande så stela så det kändes jobbigt bara att svänga dem fram och tillbaka och benen var inte alls pigga. Jag hade ju rätt ordentlig ansträngningsastma när jag var yngre och trots att den blivit bättre törs jag inte riktigt ta i när det är kallare ute, så jag gick och joggade på en rätt lätt nivå. Många powerwalkar snabbare men jag blev svettig i alla fall. Totalt tog det bara 40 minuter och var nästan exakt 5 km.

Efteråt kände jag mig inte alls särskilt pigg utan mest hungrig och frusen. Åt mellanmål på finn crisp, smör, paprika och kaviar efter promenaden men det kunde kanske varit mer. Jag var inte hungrig i alla fall och hade grundat med ordentlig frukost. Kände inte alls för tonfisksallad till lunch vilket var vad jag tagit med. Istället åkte jag och några kollegor iväg och åt lunch. Jag åt massor med sallad (och dressing) fisk och stekt fläsk. Fläsk är ju inget jag normalt äter mycket av men gott var det.

Utvärderingen av morgonpromenaden/-joggen blir att det var skönt med lite sol och dagsljus men att jag gillar kvällspromenader mycket bättre. Eller så är det så att jag håller på att bli sjuk igen, men så får det bara inte vara.

1 kommentar:

  1. Duktigt, men jag tror det är en vanesak hur det känns att motionsförflytta sig på morgonen och även hur man väger in alternativnyttan, vilken du ju inte har någon. Jag menar det är ju ingen direkt fördel för dig att jogga/cykla till jobbet utan snarare tvärtom! Bättre att köra på det man är van och trivs med.

    Jag fryser faktiskt lite om tårna fortfarande efter min inte så tidiga morgoncykling idag trots fodrade tjocka vinterstövlar och varm dusch! Men alternativet är inte helt perfekt heller så jag kör på.

    Kram J

    SvaraRadera